Slim naar de campus

Vanaf oktober 2024 starten de werken aan de nieuwe campus. Hoe je op de campus geraakt? Waar je kan parkeren? Waar er precies gewerkt zal worden? Eens de aannemer is aangesteld, hebben we zicht over de fasering en impact van de werken. Binnenkort lees je hier de antwoorden op je vragen. Schrijf je ook in op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste informatie.

Wat verandert er op de campus?

Met de komst van de trambus ondergaat ook de campus zelf een metamorfose. Naast een eigen trambusbaan, wordt de campus van Diepenbeek een belevingsvolle ontmoetingsplek met veel groen. De halte komt in het hart van de campus, centraal tussen de verschillende hogescholen en de universiteit.

Toekomstplan Campus Diepenbeek 2026


1.
(Tram)bushalte als centrale campuslobby, 2. Een directe trambusverbinding tussen Hasselt en Campus Diepenbeek, 3. De trambus rijdt op de autovrije Agoralaan, 4. Vlot en veilig naar de campus via de fietssnelweg, 5. Een vernieuwd wandelnetwerk verbindt de deelcampussen, 6. Meer groen en plaats voor de Demer, 7. Verder richting Genk op de vrije busbaan

 

toekomstkaart voor de campus diepenbeek in het jaar 2026, na de werken voor de trambus

Werken en omleidingen - Campus Diepenbeek

Binnenkort lees je hier updates over de werken op de campus.

Wanneer starten de werken?

De start van de werken is momenteel gepland voor het najaar van 2024. De werken zullen een tweetal jaar duren en worden gefaseerd uitgevoerd. Eens de vergunning is verleend, hebben we meer zicht op de verkeershinder en fasering van de werken. Blijf op de hoogte via deze website en via de kanalen van jouw onderwijsinstelling.

Zal de campus bereikbaar blijven tijdens de werken?

De campus blijft bereikbaar voor gemotoriseerd verkeer, al is verkeershinder niet te vermijden door omleidingen. We raden daarom aan om met de (tram)bus, de fiets of te voet naar de campus te komen. Dit is de meest vlotte manier om de campus te bereiken, zowel tijdens als na de werken!

Wanneer zal de trambus rijden?

De trambus zal eind 2024 – begin 2025 rijden, ook tijdens de werken. Dat betekent dat je om het kwartier een directe én snelle trambus kan nemen vanuit Hasselt (o.a. van Elfde Linie of Provinciehuis), Genk of Maasmechelen.

Blijf op de hoogte

Veelgestelde vragen

Waarom een trambus door de campus?

Campus Diepenbeek is een belangrijke bestemming voor studenten, bezoekers en werknemers van de campus. De site is volop in ontwikkeling. Het hart van de campus wordt op termijn deels autoluw en zal de komende jaren nog sterk groeien. Daarom is het cruciaal dat de campus vlot bereikbaar is via een efficiënt openbaar vervoersnetwerk.

Wanneer starten de werken?

De start van de werken is momenteel gepland voor het najaar 2024. De werken zullen een tweetal jaar duren en worden gefaseerd uitgevoerd. Eens de vergunning is verleend, hebben we meer zicht op de verkeershinder en fasering van de werken. Blijf op de hoogte via deze pagina, schrijf je in op de nieuwsbrief of volg onze Facebookpagina.

Zal de campus bereikbaar blijven tijdens de werken?

De campus blijft bereikbaar voor gemotoriseerd verkeer, al is verkeershinder niet te vermijden door omleidingen. We raden daarom aan om met de (tram)bus, de fiets of te voet naar de campus te komen. Dit is de meest vlotte manier om de campus te bereiken, zowel tijdens als na de werken!

Wanneer en hoe vaak zal de trambus rijden?

De trambus zal eind 2024 – begin 2025 rijden, ook tijdens de werken. Dat betekent dat je om het kwartier een directe én snelle trambus kan nemen vanuit Hasselt (o.a. van het station, Elfde Linie of Provinciehuis), Genk (o.a. van het station) of Maasmechelen.

Waar parkeren tijdens en na de werken?

Zowel tijdens als na de werken zullen er minder parkeerplaatsen zijn. De grote parkings blijven bereikbaar. Waar je exact kan parkeren tijdens werken, kan je terugvinden op www.slimnaardecampus.be.

Wat is een trambus?

Een trambus combineert de troeven van een bus en een tram. Het voertuig is net als een bus flexibel, maar heeft het extra comfort en de afmetingen van een tram. Er kunnen meer mensen op.

Een trambus rijdt niet op sporen, maar wel zo veel mogelijk in een eigen bedding. Zo wordt de trambus niet gehinderd door het andere verkeer en kan hij stipt rijden en voldoende snelheid halen. Dankzij de vlakke ondergrond van de eigen bedding, voelt rijden met een trambus erg comfortabel. De perrons lopen naadloos over op de vloer van de trambus. Zo kunnen alle reizigers vlot in- en uitstappen.

Wat is HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer)?

Moderne regio’s zetten volop in op goede verbindingen tussen steden die zorgen voor een nieuwe dynamiek, meer (jonge) bezoekers aantrekken en plaats geven aan creatieve hubs en ondernemerschap.

Hoogwaardig openbaar vervoer is méér dan een verbinding tussen a en b: de flexibiliteit, de aansluitingen, de mogelijkheden en het comfort op het voertuig tellen evenzeer mee.

In samenwerking met