Vraag & antwoord

Lees hier de meestgestelde vragen en antwoorden over de nieuwe trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen

Wat is een trambus?

Een trambus combineert de troeven van een bus en een tram. Het voertuig is net als een bus flexibel, maar heeft het extra comfort en de afmetingen van een tram. Er kunnen meer mensen op.  

Een trambus rijdt niet op sporen, maar wel zo veel mogelijk in een eigen bedding. Zo wordt de trambus niet gehinderd door het andere verkeer en kan hij stipt rijden en voldoende snelheid halen. Dankzij de vlakke ondergrond van de eigen bedding, voelt rijden met een trambus erg comfortabel. De perrons lopen naadloos over op de vloer van de trambus. Zo kunnen alle reizigers vlot in- en uitstappen.  

Hoe vaak zal de trambus rijden?

De trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zal elk kwartier rijden. De hoge frequentie maakt van de trambus een aantrekkelijk vervoermiddel en zal het aantal reizigers doen toenemen. 

Vanaf wanneer wordt de trambus ingezet tussen Hasselt en Maasmechelen?

De bedoeling is om de trambus in 2024 al op zijn eerste stukken eigen bedding te laten rijden. 

Wanneer beginnen de eerste werken aan het tracé?

De eerste werken zijn gestart in Hasselt op 19 juni 2023. In Hasselt wordt de vrije busbaan aangelegd op de Koning Boudewijnlaan. Deze werken zullen duren tot begin 2024. In Diepenbeek zullen er werken gebeuren op de Universiteitslaan tussen de Ginderoverstraat en op het kruispunt N76. In Genk zal de vrije busbaan op de Europalaan aangelegd worden tussen de N750 en de E314. 

Is een trambus voor iedereen toegankelijk?

Ook wie minder mobiel is zal vlot kunnen in- en uitstappen. Het perron sluit aan op vloer van het voertuig en via grote deuren kunnen zowel rolstoelen, buggy’s als plooifietsen makkelijk op de trambus 

Waarom komt er een halte aan Bosdel-Noord?

In de zoektocht naar de beste plek voor een halte in de buurt van de grens tussen Diepenbeek en Hasselt ter hoogte van het kanaal werden drie locaties bestudeerd: Kanaalbrug, BosdelZuid en Bosdel-Noord. 

De keuze viel uiteindelijk op Bosdel-Noord. Dit is de meest bereikbare plek en kan het meeste reizigers bedienen. De halte Kanaalbrug daarentegen bedient het kleinste gebied omdat het kanaal en de Koning Boudewijnlaan een barrière vormen. Beiden hebben immers maar één oversteekmogelijkheid. De halte Bosdel-Noord sluit goed aan op de Zuiderring, die heel wat bedrijven bedient. De komst van de F76 fietssnelweg zal voor nog meer kansen zorgen. Om combimobiliteit te stimuleren zijn haltes best vlot bereikbaar met de fiets, te voet en met een kiss and ride. Dit vraagt een goede inpassing in het fietsnetwerk én een aantrekkelijke en comfortabele halte-omgeving om het wachten aangenamer te maken, bij alle weersomstandigheden. Bosdel-Noord scoort hierbij beter dan de optie Kanaalbrug of Bosdel-Zuid. 

De omgeving van de Kanaalbrug is vooral gericht op doorgaand autoverkeer, het is er niet zo aangenaam vertoeven en je kunt er geen kiss and ride inpassen. Door de hoge ligging is er niet alleen veel windhinder, reizigers moeten ook steeds een serieuze helling beklimmen. Halte Bosdel-Noord is ter hoogte van de Westering een verkeersruimte, maar lager gelegen aan de fietstunnel, de Meeënweg en het bedrijventerrein is het mogelijk de openbare ruimte aantrekkelijk in te richten. Dankzij de fietstunnel kan je er de N76 veilig oversteken. Hier kan een volwaardige halte worden uitgebouwd mét een kiss and ride en er zijn ook ondersteunende diensten mogelijk zoals voedingsautomaten of pakjesautomaten.  

In de buurt van de kanaalbrug bevindt zich vooral infrastructuur en zijn er weinig gebouwen. Reizigers zouden van ver moeten komen en er ondersteunende functies zoals automaten hebben er minder nut. Dit maakt deze plek minder geschikt als halte. De Bosdel-haltes bedienen duidelijk meer bebouwde omgeving, waarbij Bosdel-Noord ook de woonwijk Termien kan bedienen en Bosdel-Zuid niet. 

HOV Hasselt-Maasmechelen

Heb je een vraag of suggestie?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

5 + 3 =