Vraag & antwoord

Lees hier de meestgestelde vragen en antwoorden over de nieuwe trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen

Wat is een trambus?

Een trambus combineert de troeven van een bus en een tram. Het voertuig is net als een bus flexibel, maar heeft het extra comfort en de afmetingen van een tram. Er kunnen meer mensen op.  

Een trambus rijdt niet op sporen, maar wel zo veel mogelijk in een eigen bedding. Zo wordt de trambus niet gehinderd door het andere verkeer en kan hij stipt rijden en voldoende snelheid halen. Dankzij de vlakke ondergrond van de eigen bedding, voelt rijden met een trambus erg comfortabel. De perrons lopen naadloos over op de vloer van de trambus. Zo kunnen alle reizigers vlot in- en uitstappen.  

Hoe vaak zal de trambus rijden?

De trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zal elk kwartier rijden. De hoge frequentie maakt van de trambus een aantrekkelijk vervoermiddel en zal het aantal reizigers doen toenemen. 

Vanaf wanneer wordt de trambus ingezet tussen Hasselt en Maasmechelen?

De bedoeling is om de trambus in 2024 al op zijn eerste stukken eigen bedding te laten rijden. 

Wanneer beginnen de eerste werken aan het tracé?

De eerste werken starten wellicht in de eerste helft van 2023. In Hasselt zal de busbaan aangelegd worden op de N702 van de Boudewijnlaan tot de Voorstraat. In Diepenbeek gebeuren er werken op de Universiteitslaan tussen de N774 en op het kruispunt N76. In Genk zal de vrije busbaan op de Europalaan aangelegd worden tussen de N750 en de E314. 

Is een trambus voor iedereen toegankelijk?

Ook wie minder mobiel is zal vlot kunnen in- en uitstappen. Het perron sluit aan op vloer van het voertuig en via grote deuren kunnen zowel rolstoelen, buggy’s als plooifietsen makkelijk op de trambus 

HOV Hasselt-Maasmechelen

Heb je een vraag of suggestie?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

8 + 10 =