over het project

De trambus

In 2019 besliste de Vlaamse Regering in haar regeerakkoord op korte termijn een trambus te realiseren tussen Hasselt en Maasmechelen. Een trambus combineert de troeven van een bus met die van een tram. Het voertuig is net als een bus flexibel en heeft de afmetingen en het comfort van een tram.

Wat is een trambus?

Een trambus combineert de troeven van een bus en een tram. Het voertuig is net als een bus flexibel, maar heeft het extra comfort van een tram. Een trambus rijdt niet op sporen, maar wel zo veel mogelijk in een eigen bedding. Zo wordt de trambus niet gehinderd door het andere verkeer, kan hij stipt rijden en vlot zijn bestemming bereiken. Dankzij de vlakke ondergrond van de eigen bedding, voelt rijden met een trambus erg comfortabel aan. De perrons lopen naadloos over op de vloer van de trambus. Zo kunnen alle reizigers vlot in- en uitstappen.

 

Voorbeeld van een trambus —  © De Lijn

18

De trambus is 18 meter lang.

45

Er zijn 45 zitplaatsen op de trambus.

120

Er kunnen max. 120 reizigers op de trambus.

85

De maximumsnelheid is 85 km/u.

Comfort, aan de halte en in het voertuig

39

Het traject is 39 km lang.

14

De trambus stopt aan 14 haltes.

55

Op 55 min. van begin- tot eindhalte.* 

* Wanneer het tracé volledig aangelegd is.

15

Om de 15 min. stopt een trambus aan de halte.

“We bestelden 17 trambussen bij constructeur VDL in Roeselare. We verwachten dat die hoogwaardige elektrische voertuigen in het voorjaar van 2024 worden geleverd. De voertuigen zijn 18 meter lang en zijn voorzien van alle comfort. Naast dat comfort is ook de stiptheid van de rit van groot belang om reizigers te overtuigen.”

Ann Schoubs, Directeur-generaal De Lijn

Zoveel mogelijk op eigen bedding

De nieuwe trambus zal zoveel mogelijk in eigen bedding rijden. Door deze vrije bedding wordt de trambus niet gehinderd door het andere verkeer en ontstaat een performant openbaar vervoersysteem, dat stipt kan rijden en betrouwbaar is. Een vlakke ondergrond en weinig bochtenwerk onderweg zorgen ervoor dat het comfortniveau van de reiziger verhoogt.

Om zo min mogelijk open ruimte te verharden, leggen we de trambusbaan maximaal aan binnen het bestaande openbaar domein en gaan hierbij op zoek naar ruimtelijke kansen om de leefkwaliteit van de omgeving te verhogen.

Aandacht voor fietsers en voetgangers

De aanleg van een nieuwe bedding biedt op heel wat plaatsen kansen om de infrastructuur te verbeteren. Bij elke heraanleg bekijken we hoe de omgeving veiliger en aangenamer te maken voor voetgangers en fietsers. Zo maken we elke halte vlot bereikbaar voor fietsers en voetgangers, we laten nieuwe fietspaden zo goed mogelijk aanpakken op bestaande fietsverbindingen, we voorzien zo veel mogelijk overdekte fietsenstallingen en parkeerplaatsen voor bakfietsen, en op sommige plekken voorzien ruimte voor fietsherstelpunten.

Meer groen bij aanleg van nieuw tracé

Het openbaar domein gaat op heel wat plaatsen op de schop. Bij de plannen voor de herinrichting trekken we de kaart van vergroening. We maken alle halteomgevingen zo groen mogelijk, we vangen zoveel mogelijk regenwater op in de groenzones om te laten infiltreren in de bodem, waar mogelijk planten we extra groen en bomen aan, en de vrije bedding krijgt op sommige plaatsen tweesporenbeton met een groenstrook ertussen.

Ontdek de trambus in je gemeente

De trambus maakt de verbinding tussen Hasselt, Campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen. Elk van deze steden kent een eigen dynamiek, ruimtelijke structuur en heeft tal van voorzieningen. Klik op je gemeente voor meer gedetailleerde info.