over het project
De haltes
De trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zal 14 keer stoppen. Reizigers zullen aan de haltes aangenaam en beschut kunnen wachten op de trambus en vlot kunnen in- en uitstappen op het voertuig. De lat voor de architectuur van de nieuwe haltes ligt hoog.
Haltearchitectuur
Een lichte houten luifelstructuur wordt kenmerkend voor de haltes. De luifel is flexibel en kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de halteomgeving. Zo kunnen we op maat werken. De haltes worden ontworpen door het studieteam van HOV Hasselt-Maasmechelen Tractebel-Arcadis, in samenwerking met 51N4E.
Aandacht voor de omgeving
De haltes zullen over heel het tracé heen herkenbaar zijn en tegelijk inspelen op de specifieke plek. Zo knipoogt de materiaalkeuze van hout naar de groene omgeving van de streek. De haltes worden ook kop een duurzame manier ontworpen met aandacht voor de opvang van regenwater.
Vlot overstappen
De halteomgevingen zullen integraal toegankelijk zijn en comfort bieden. De perrons, de schuilinfrastructuur en de fietsenstallingen krijgen telkens één aansluitend dak. Zo kan je bij regen of wind schuilen. Zowel de trambus als de gewone bus kan stoppen aan de perrons. Je kan er vlot en zonder tijde te verliezen van het ene voertuig op het andere overstappen.
Ontdek de testopstelling
Op Campus Diepenbeek staat momenteel een testopstelling van een luifel. Je kan dit prototype bezichtigen aan Wetenschapspark 34 in Diepenbeek. De luifel staat aan het kruispunt van de Agoralaan en het Wetenschapspark. Op het testmodel worden belastingproeven uitgevoerd om de rekenmodellen voor het berekenen van de stabiliteit van de luifels te kalibreren. De definitieve haltes worden intussen verder ontworpen.
Foto’s: Dieter Van Caneghem