Vrije busbaan Europalaan in Genk en nieuw verkeerslicht in gebruik genomen.

3-4-2024

De vrije busbanen op de Europalaan in Genk zijn op 3 april 2024 in gebruik genomen. Tussen de rotonde met de Oosterring en het op- en afrittencomplex ‘Genk-Oost’ werd in beide richtingen een vrije bedding aangelegd over een afstand van zo’n 2 km. Om bussen voorrang te geven wanneer ze de afrit van de E314 verlaten, werd op de Europalaan voor verkeer richting Genk, een nieuw verkeerslicht geplaatst. Het is al de derde versnelde ingreep om de elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zo snel mogelijk te laten rijden. In maart werden ook al vrije busbanen in Hasselt en Diepenbeek opengesteld.

 

Op beide weghelften van de Europalaan is de pechstrook omgevormd tot een volwaardige aparte busbaan. De aansluitingen van de Neerzijstraat en Brakenstraat blijven behouden. De bestaande rijstroken voor gemotoriseerd verkeer, 2 per richting, kregen nieuwe asfalt en markeringen. Het gaat om 40.000 m2 nieuwe asfaltverharding. Aan de zijde van de Waterstraat-Brakenstraat zijn de taluds aangepast en kan regenwater voortaan infiltreren in de bodem. Er zijn ook nieuwe, moderne vangrails geplaatst.

 

Nieuwe verkeerssituatie op Europalaan

Opgelet! Op de Europalaan is een nieuw verkeerslicht geplaatst om de trambus die vanaf de E314 snelweg uit Maasmechelen komt, voorrang te geven op het verkeer uit de richting van As. Dankzij een slim verkeerslicht springt het licht op rood voor het verkeer op de Europalaan als het openbaar vervoer de afrit nadert. Zo kan het vlotjes invoegen. Deze nieuwe verkeerssituatie vraagt extra aandacht voor gemotoriseerd verkeer op de Europalaan dat naar Genk rijdt. Het slimme verkeerslicht staat zo’n 150m voorbij het kruispunt met de N744 Wiemesmeerstraat. Chauffeurs zijn daar niet gewoon om te moeten stoppen voor een rood licht. Vanaf woensdag 3 april 2024 is de nieuwe lichtenregeling in voege en zijn ook de nieuwe busbanen.

Een tweede aandachtspunt is er voor verkeer dat vanuit As de rotonde met de Oosterring nadert. Om de drie aankomende rijstroken naar twee te herleiden, moet verkeer op de rechterrijstrook invoegen op de busbaan. Op de Europalaan beschikt verkeer voortaan weer over de volle capaciteit met twee rijstroken per richting.