Start werken voor eindhalte aan Maasmechelen Terhills

16-4-2024

De werken voor de aanleg van de eindhalte Terhills voor de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding (HOV) tussen Hasselt en Maasmechelen zijn gestart. De eindhalte in Maasmechelen krijgt 2 luifels en wordt een aantrekkelijke ontvangstruimte voor de reizigers. De elektrische trambus zal er ook kunnen opladen.

De elektrische trambus tussen Hasselt en Maasmechelen legt in totaal 39 km af en zal 14 keer stoppen. De bedoeling is dat reizigers aan de halte aangenaam en beschut kunnen wachten op de trambus en dat ze vlot kunnen in- en uitstappen op het voertuig. Het ambitieniveau van de haltes ligt hoog, zowel naar comfort als naar integrale toegankelijkheid. Twee luifels zullen de eindhalte Terhills in Maasmechelen flankeren, waarvan één luifel ook een ruime nieuwe fietsenstalling overdekt. De luifels beschermen reizigers tegen weer en wind.

Link met groene omgeving

De luifels worden gebouwd in een lichte houten structuur en een geweven houten dak, wat kenmerkend zal zijn voor iedere trambushalte. Ze komen terecht in een nieuwe groene parkomgeving, waar de reizigers aangenaam kunnen wachten op de trambus. Centraal tussen de luifels en het bezoekerscentrum van Visit Maasmechelen komt een toegankelijk halteplein waar de nodige reisinformatie beschikbaar is. Het Maasmechelse concept van ‘rewilding’ wordt er toegepast met zoveel mogelijk wilde natuur, bloemenweides en zo weinig mogelijk verharding. De bomen op de Zetellaan blijven behouden. De eindhalte Terhills weerspiegelt zo de schoonheid van het Nationaal Park Hoge Kempen en de Maasvallei. De omgeving van de eindhalte zal ook klimaatbestendig zijn, met onder meer  infiltratie van regenwater.

Middenspanningscabine

Er wordt een nieuwe middenspanningscabine gebouwd die stroom zal voorzien om de elektrische trambussen op te laden. Deze werken zullen 1 jaar duren. Vervolgens wordt de cabine ingericht door De Lijn, zij voorzien ook de pantograaf die de elektrische voertuigen kan opladen.

Praktisch

Op 14 april 2024 zijn de voorbereidende nutswerken gestart en de inrichting van de werf. De aanleg van de infrastructuur start vanaf mei. Er zal slechts beperkte hinder zijn. Zo worden er een aantal parkeerplaatsen onbeschikbaar en de bussen van De Lijn zullen tijdelijk elders moeten parkeren. Handelaars en horeca zullen bereikbaar blijven tijdens de werken.