Maasmechelen

Maasmechelen is de eindhalte van de trambus voor het Maasland. De gemeente vormt de kern van een verstedelijkt gebied langs de Maas, gescheiden van Hasselt en Genk door het Nationaal Park Hoge Kempen. Maasmechelen telt enkele regionale trekpleisters, waaronder het winkelcentrum Maasmechelen Village en het recreatiepark Terhills. 

Het tracé in Maasmechelen

De trambus rijdt Maasmechelen binnen langs de E314. Hij volgt de Rijksweg door het centrum van de gemeente en eindigt aan Terhills. Het totale tracé op Maasmechels grondgebied is 12,5 km en telt 4 haltes.

Maasmechelen
Park & Ride

De trambus stopt bij de carpoolparking aan het op- en afrittencomplex van de E314.

Maasmechelen Gemeentehuis

De trambus stopt in het centrum van Maasmechelen.

Maasmechelen
M2 Shopping 

De halte ontsluit de Eisden-tuinwijk en bedient het M2 Shopping center.

Maasmechelen
Terhills

Vanaf de eindhalte kan je eenvoudig naar Nationaal Park Hoge Kempen, de cinema of Maasmechelen Village.

Hoe wordt de omgeving van het traject veiliger, groener en aangenamer?

De aanleg van een nieuwe busbaan biedt op heel wat plaatsen kansen om de omgeving en infrastructuur te verbeteren. Zo zorgen we bijvoorbeeld voor:

  • meer groen
  • betere fiets- en voetgangersinfrastructuur
  • een vlotte verkeersdoorstroom

Bekijk hier hoe we samen met de aanleg van de trambusbaan ook de omgeving langs het tracé in Maasmechelen verbeteren.

1. Op- en afrittencomplex E314

Aan het op-en afrittencomplex zorgen we voor een vlotte verkeersafwikkeling:

  • Er komen aparte op- en afritten voor (tram)bussen met een doorsteek onder de snelweg richting de Rijksweg. Zo hoeven ze niet door het autoverkeer te rijden.
  • De 2 rotondes worden zo heringericht dat ze meer verkeer kunnen afwikkelen.
  • De (tram)bus rkgijt een aparte rijstrook tot aan de halte Park & Ride.

Halte Park & Ride

  • De halte wordt aangelegd ter hoogte van de carpoolparking en zal vlot toegankelijk zijn voor alle reizigers.
  • Je wacht er aangenaam en beschut op de trambus.
  • De halte takt aan op het fietspadennetwerk en op fietsstraten.
  • Er komt een overdekte fietsenstalling voor 100 fietsen, parkeerplaatsen voor buitenmaatse fietsen en gratis laadpunten voor je elektrische fiets. Er komen ook voorzieningen om je fiets te herstellen.
  • De omgeving wordt vergroend

2. De Rijksweg / N78

Voor de doortocht door het centrum van Maasmechelen is De Werkvennootschap bij haar studie vertrokken vanuit de mobiliteitsvisie van de gemeente. De doelstelling hier is een duurzame oplossing vinden voor de wegverbinding met meer verkeersveiligheid, veilige fietsverbindingen en een vlotte doorstroming voor het openbaar vervoer.

3. Kolenmijn Limburg-Maaslaan

Vanaf de Rijksweg rijdt de trambus via een nieuwe doorsteek vanuit de Koninginnelaan richting de Ontsluitingsweg. Vervolgens loopt de busbaan parallel met de Ontsluitingsweg om via de Kolenmijn Limburg-Maaslaan de eindhalte Terhills te bereiken.

Halte M2 Shopping Center:

  • De halte ontsluit de Eisden-Tuinwijk.
  • Je bereikt de halte vlot te voet en met de fiets. Naast dubbelrichtingsfietspaden wordt er ook nagedacht over een fiets- en voetgangersverbinding over de Ontsluitingsweg. Die moet de halte verbinden met het jaagpad langs de vaart en de mogelijke toekomstige woningen langs het water.
  • De halte wordt een Hoppinpunt.

We leggen meer groen aan rond de busbaan en de halte.

We voorzien wegaanpassingen voor vlot verkeer:

  • Compacte en veilige kruispuntoplossingen
  • Vlotte afwikkeling van het wegverkeer van en naar de Ontsluitingsweg
  • Waar mogelijk ook optimalisatie van de wijkcirculatie en de toegangen van de shoppingsite en Patro Eisden

4. Eindhalte Terhills (in uitvoering)

Momenteel wordt de eindhalte Terhills aangelegd. Die halte heeft 4 functies:

  • Een groene parklobby: er komt zoveel mogelijk wilde natuur, bloemenweides en zo weinig mogelijk verharding.
  • Een aangename, droge wachtruimte: 2 luifels flankeren de halte, waarvan 1 luifel ook een ruime nieuwe fietsenstalling overdekt. De luifels beschermen reizigers tegen weer en wind.
  • Een Hoppinpunt: er komt een ruime fietsenstalling, plaatsen voor deelwagens, een extra perron voor reguliere bussen en een pad naar de huidige autoparking.
  • Een laadpunt: naast Visit Maasmechelen komt een middenspanningscabine waar de elektrische trambussen zullen opladen.