Vraag & antwoord

Lees hier de meestgestelde vragen en antwoorden over de nieuwe trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen

Wat is een trambus?

Een trambus combineert de troeven van een bus en een tramHet voertuig is net als een bus flexibel, maar heeft het extra comfort van een tram. Een trambus rijdt niet op sporen, maar wel zo veel mogelijk in een vrije busbaan. Zo wordt de trambus niet gehinderd door het andere verkeer, kan hij stipt rijden en vlot zijn bestemming bereiken. Dankzij de vlakke ondergrond van de vrije busbaan voelt rijden met een trambus erg comfortabel aan. De perrons lopen naadloos over op de vloer van de trambus. Zo kunnen alle reizigers vlot in- en uitstappen. Bovendien is de trambus een volledig elektrisch voertuig.

Waarom geen sneltram maar een trambus?

Een trambus is goedkoper en sneller te realiseren dan een sneltram. Daarnaast werken we aan de trambusverbinding in fases. Dat betekent dat we bepaalde stukken in het traject al sneller kunnen klaarstomen. Hierdoor is de trambus flexibeler en kan hij vroeger rijden dan een sneltram. Bovendien kunnen ook andere buslijnen gebruik maken van de vrije busbanen.

Hoe ziet de trambus eruit?

De trambussen zullen 18 meter lang zijn. In het voertuigen zijn er gemakkelijke stoelen met voldoende beenruimte, leeslampjes, ingebouwde GSM-laders, grote schermen met reizigersinfo en aankondiging van de haltes met een audiostem.

Is de trambus toegankelijk voor mensen met een beperking?

Ja, de trambus en de haltes zijn toegankelijk voor mensen met een beperking. Lage instapmogelijkheden en brede deuren zorgen voor toegang voor onder andere rolstoelen en kinderwagens.

Hoe vaak zal de trambus rijden?

De trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zal elk kwartier rijden. De hoge frequentie maakt van de trambus een aantrekkelijk vervoermiddel en zal het aantal reizigers doen toenemen. 

Vanaf wanneer zal de trambus rijden tussen Hasselt en Maasmechelen?

De bedoeling is om de trambus midden 2025 te laten rijden. Deels op een eigen rijbaan, deels nog tussen het verkeer.

Wat kost het om de trambus te nemen?

De Lijn zal de trambussen inzetten en bepaalt dus ook hoeveel een ticket kost. Voorlopig zal een ticket voor de trambus evenveel kosten als een gewoon busticket.

Welke werken worden wanneer uitgevoerd?

Een busbaan aanleggen vraagt heel wat infrastructuurwerken. Naast de busbaan zelf, zorgen we bv. ook voor meer groen, betere fiets- en voetgangersinfrastructuur en een vlottere verkeersdoorstroom. Om de trambus zo snel mogelijk in te zetten, werken we gefaseerd. Bekijk hier in welke fase de verschillende delen van het tracé zich bevinden. Hier vind je alle info over de werken die nu bezig zijn.

Wie werkt er aan de trambusverbinding?

De Vlaamse overheid financiert de nieuwe trambusverbinding en duidde de De Werkvennootschap aan om het project uit te voeren. De Werkvennootschap schakelde een studieteam in en werkt nauw samen met lokale overheden, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer, het Agentschap Natuur en Bos en andere betrokken instanties. Ook bedrijven, verenigingen, scholen en burgers worden geraadpleegd om tot de beste oplossingen te komen voor elke stad of gemeente.

Wat is het budget voor de trambusverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen?

Deze trambusverbinding is een Vlaams project. Dat betekent dat de Vlaamse overheid het budget vrijmaakt. Voor de eerste fase van het trambusproject, die loopt van 2022 tot 2024, heeft de Vlaamse Regering 50 miljoen euro voorzien. Dit geld wordt gebruikt voor snelle verbeteringen of quick wins, zoals de aanleg van vrije busbanen en andere aanpassingen die vlot uitgevoerd kunnen worden.

Voor de tweede fase, die complexere zones zoals Maasmechelen, Genk en de Grote Ring in Hasselt aanpakt, is een extra budget van 96 miljoen euro nodig. Deze fase wordt tussen 2024 en 2029 uitgevoerd. Momenteel onderzoeken we de beste oplossingen voor deze gebieden. Pas daarna zal duidelijk worden hoe dit budget zal worden ingezet.

Wat is er gebeurd met de Spartacuslijn?

De trambus vloeit voort uit het Spartacusplan. De oorspronkelijke plannen voor een sneltram zijn aangepast naar een trambusverbinding. De doelstellingen van hoogwaardige en duurzame mobiliteit in Limburg blijven onveranderd. Een trambus is echter goedkoper en sneller te realiseren dan een sneltram. Daarnaast werken we aan de trambusverbinding in fases. Dat betekent dat we bepaalde stukken in het traject al sneller kunnen realiseren. Hierdoor is de trambus flexibeler en kan hij vroeger rijden dan een sneltram.

Zijn er nog andere trambusprojecten gepland in Limburg?

Ja, naast de trambuslijn tussen Hasselt en Maasmechelen (HOV-lijn 2) komen er ook trambuslijnen tussen Hasselt en Maastricht (HOV-lijn 1) en tussen Hasselt en Noord-Limburg (HOV-lijn 3). Samen zullen deze drie lijnen de mobiliteit in Limburg sterk verbeteren en verduurzamen. Beide trajecten zitten nog in de studiefase.

HOV Hasselt-Maasmechelen

Heb je een vraag of suggestie?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

13 + 12 =