Omgevingsvergunning aangevraagd voor eindhalte Terhills
update: 10 augustus 2023
De omgevingsvergunning is aangevraagd voor de aanleg van eindhalte Terhills in Maasmechelen. De eindhalte voor de nieuwe trambus wordt ingericht als een aantrekkelijke, groene ontvangstruimte voor de reiziger en is een cruciaal onderdeel van de nieuwe hoogwaardig openbaar vervoerverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen.
Het is de ambitie om de trambus al te laten rijden in 2024. Daarom is het belangrijk dat het eindstation in Maasmechelen er zo snel mogelijk komt. De elektrische trambus zal er kunnen opladen. Om de laadinfrastructuur van stroom te voorzien wordt een middenspanningscabine gebouwd naast het toeristisch centrum.
Eindhalte Maasmechelen Terhills
De eindhalte van de trambus komt ter hoogte van Terhills en heeft een strategische ligging. Deze voormalige mijnsite is een toeristische trekpleister in Maasmechelen en de toegangspoort tot het Nationaal Park Hoge Kempen. Ook Maasmechelen Village en de bioscoop Pathé/Euroscoop liggen op een steenworp en lokken heel wat bezoekers. De trambus wordt voor Maasmechelen een belangrijk duurzaam transportmiddel. Maasmechelaars kunnen snel en goedkoop naar het station in Genk waar ze kunnen overstappen op de trein. Ook het ziekenhuis van Genk wordt vlotter bereikbaar met dit nieuw openbaar vervoer. Ook voor studenten uit Maasmechelen is de trambusverbinding handig. Ze geraken comfortabel tot in de campussen van Diepenbeek en Hasselt en ook tot in het centrum van de provinciehoofdstad Hasselt.
Groene parklobby
De eindhalte Terhills wordt een aantrekkelijke, groene ontvangstruimte voor de reizigers. Toekomen, wachten op elkaar, wachten op de volgende bus of trambus … dit zal in een aangename, uitnodigende omgeving gebeuren. Dankzij deze investering wordt het groene karakter van Terhills en het Nationaal Park Hoge Kempen doorgetrokken tot aan de halteomgeving. Dat valt volledig in lijn met de groenvisie van gemeente Maasmechelen. Ze gaan volop voor ‘rewilding’ met zo veel mogelijk wilde natuur, bloemenweides en zo weinig mogelijk verharding.
De nieuwe beplanting gebeurt in harmonie met het reeds bestaande groen in de omgeving van Terhills. Door de juiste boomsoorten op de juiste plek te plaatsen zal de ecologische kwaliteit van het openbare groen versterkt worden. De omgeving van de eindhalte zal ook klimaatbestendig zijn.
Zo worden de bermen bezaaid met bloemen, komt er een wadi met een ‘tiny forest’ en verschillende groene zones worden met elkaar verbonden. Daarnaast zal regenwater maximaal opgevangen worden. In een nieuw buurtpark zullen niet alleen bezoekers maar ook inwoners uit de buurt kunnen genieten van de vergroende omgeving.
Hoppinpunt
De eindhalte van de trambus in Maasmechelen zal ook een Hoppinpunt worden: een plek waar je vlot kan overstappen op andere vervoermiddelen om tot op je eindbestemming te geraken. Zo wordt combimobiliteit gestimuleerd. Er komt een ruime fietsenstalling, plaatsen voor deelwagens, een extra perron voor reguliere bussen en een pad naar de huidige autoparking.
Een nieuw gezicht voor de Tuinwijk
Op de Kolenmijn Limburg-Maaslaan komt een vrije bedding voor de trambus. Dit vraagt om een herinrichting van de straat en biedt de kans om een nieuw gezicht te geven aan de oostelijke rand van de Tuinwijk. Het opzet is om de sfeer van de groene lanen en rustige wijkstraten in de buurt door te trekken. Er komt voldoende plaats voor voetgangers en fietsers en de groene inrichting rondom de eindhalte wordt doorgetrokken. Ook zullen nieuwe circulatiemaatregelen de leefbaarheid verhogen in de Tuinwijk.
Volgende stappen
De omgevingsvergunning voor de eindhalte Terhills is aangevraagd en het openbaar onderzoek start op 10 augustus 2023. Dit loopt 30 dagen en iedereen kan het dossier gedurende die periode inkijken op het gemeentehuis van Maasmechelen of via het omgevingsloket.