Trambus Hasselt-Maasmechelen krijgt aantrekkelijk eindhalte aan Terhills
01-09-2022
Om de trambus zo snel mogelijk te kunnen inzetten worden eerst een aantal ‘quick wins’ uitgevoerd. Één daarvan is de eindhalte van de trambus in Maasmechelen. Het concept voor de halteomgeving aan Terhills is klaar. De eindhalte wordt ingericht als een aantrekkelijke, groene ontvangstruimte voor de reiziger. Het zal ook een Hoppinpunt worden, een plek waar je vlot kan overstappen op andere vervoermiddelen om tot op je eindbestemming te geraken.
Project in verschillende fasen
Het tracé van de nieuwe verbinding voor de trambus tussen Hasselt en Maasmechelen is in totaal 39 km lang en telt 14 haltes. Een vrije busbedding aanleggen over het volledige tracé vraagt heel wat overleg, studiewerk, procedures en investeringen. Om zo snel mogelijk winst te boeken is het project opgedeeld in fases. Op verschillende plaatsen langs het tracé zullen er versneld infrastructuurwerken gebeuren. Één van deze quick wins is de eindhalte Maasmechelen Terhills. Het is belangrijk dat het eindstation er zo snel mogelijk komt. Het is de ambitie om de trambus al op zijn eigen bedding te laten rijden op de helft van het tracé vanaf 2024.
Eindhalte Maasmechelen Terhills
De eindhalte van de trambus komt ter hoogte van Terhills en heeft een strategische ligging. Deze voormalige mijnsite is een toeristische trekpleister in Maasmechelen en de toegangspoort tot het Nationaal Park Hoge Kempen. Ook Maasmechelen Village en de bioscoop Pathé/Euroscoop liggen op een steenworp en lokken heel wat bezoekers. De trambus wordt voor Maasmechelen een belangrijk duurzaam transportmiddel om snel en goedkoop naar het ziekenhuis in Genk kunnen, maar ook naar het station in Genk om aansluiting te maken op het treinnet.
De trambus loopt vanuit het zuiden langs de Kolenmijn Limburg-Maaslaan. Daar wordt de eindhalte voorzien vlak bij het majestueuze hoofdgebouw van Terhills en in de buurt van het toeristische bezoekerscentrum. Het tracé van de trambus loopt vanuit het zuiden langs de Kolenmijn Limburg-Maaslaan. Bezoekers kunnen van daar ook makkelijk te voet naar de bioscoop of naar Maasmechelen Village. De trambus maakt er een lus en keert terug naar het zuiden richting Genk, Diepenbeek en Hasselt.
Groene parklobby
Het opzet is om aan de eindhalte een aantrekkelijke, groene ontvangstruimte te creëren voor de reizigers. Toekomen, wachten op elkaar, wachten op de volgende bus of trambus,… het is belangrijk dat dit kan gebeuren in een aangename, uitnodigende omgeving. Dankzij deze investering wordt het groene karakter van Terhills en het Nationaal Park Hoge Kempen doorgetrokken tot aan de halteomgeving. Dat valt volledig in lijn met de gemeentelijke visie van Maasmechelen rond de principes van rewilding: wilde natuur, bloemenweides en zo weinig mogelijk verharding.
Eindhalte wordt Hoppinpunt
De eindhalte van de trambus in Maasmechelen zal ook een Hoppinpunt worden. Het wordt een plek waar je vlot kan overstappen op andere vervoermiddelen om tot op je eindbestemming te geraken. Op die manier wordt combimobiliteit gestimuleerd. Er komt een ruime fietsenstalling, plaatsen voor deelwagens, een extra perron voor reguliere bussen en een directe connectie met de huidige autoparking. Zo zijn er maximale overstapmogelijkheden die aansluiten op het hoogwaardig openbaar vervoer met de trambus.
Een nieuw gezicht voor de Tuinwijk
Op de Kolenmijn Limburg-Maaslaan komt een vrije bedding voor de trambus. Dit vraagt om een herinrichting van de straat en biedt de kans om een nieuw gezicht te geven aan de oostelijke rand van de Tuinwijk. Het opzet is om de sfeer van de groene lanen en rustige wijkstraten in de buurt door te trekken. Er komt voldoende plaats voor voetgangers en fietsers en de groene inrichting rondom de eindhalte wordt doorgetrokken.
Volgende stappen
Op 6 september 2022 werd de visie voor de eindhalte aan Terhills goedgekeurd door de gemeenteraad van Maasmechelen. Het studieteam maakt nu in opdracht van De Werkvennootschap het uitvoeringsontwerp op en daarna wordt de omgevingsvergunning ingediend. Wellicht volgt de vergunning in maart 2023 en kunnen de werken nog in 2023 starten.