Unieke HOV-busbaan in Hasselt feestelijk geopend met testrit
17-3-2024
De eerste busbaan van de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding tussen Hasselt en Maasmechelen werd zondag feestelijk geopend tijdens het FTI-festival in Hasselt. Een Lijnbus testte de vrije bedding tussen de Elfde-Liniestraat en de Voorstraat op de Koning Boudewijnlaan. De bedding is aangelegd in sporenbeton, wat uniek is voor openbaar vervoer in Vlaanderen. Vanaf maandag 25 maart 2024 zullen alvast de reguliere buslijnen over de busbaan rijden om vlotter op bestemming te geraken.
Vrije (tram)busbaan in sporenbeton
Tussen de Elfde-Liniestraat en de Voorstraat werd de Koning Boudewijnlaan voorzien van 700 meter vrije busbanen in beide richtingen. Zo wordt de reguliere bus, en in de toekomst ook de trambus, niet gehinderd door het andere verkeer. De bedding werd aangelegd in sporenbeton: tussen de rijstroken zijn graszoden aangeplant om zoveel mogelijk water door te laten. Het sporenbeton is een primeur voor openbaar vervoer in Vlaanderen. Om het groene karakter van het Kapermolenpark door te trekken, worden ook 115 bomen aangeplant. Zo zorgt de totale heraanleg voor een derde minder verharding.
Nieuwe fiets- en voetpaden
Naast de busbaan en meer groen, werd aan beide zijden een fietspad in beide richtingen van 3 meter breed voorzien. Het fietspad aan de noordzijde bedient o.a. de campus, het zwembad en het Kapermolenpark. Aan deze zijde werd ook een voetpad van 2 meter breed aangelegd. Tot slot werd ook de rijweg vernieuwd.
Busbaan al in gebruik
Over de nieuwe busbaan zullen vanaf maandag 25 maart 2024 alvast alle reguliere buslijnen rijden om reizigers zo vlotter op hun bestemming te brengen. Trambus- en busreizigers kunnen in de toekomst afstappen ter hoogte van de nieuwe openbaar vervoershub “halte Elfde Linie” die in een volgende fase zal worden aangelegd.
HOV-project op schema
Het trambusproject tussen Hasselt en Maasmechelen maakt vorderingen: tegen april worden ook de twee andere vrije busbanen op de N702 (Boudewijnlaan) in Diepenbeek en de N75 (Europalaan) in Genk afgerond. Daarnaast zijn er belangrijke stappen gezet met de indiening van omgevings-vergunningen voor cruciale punten langs het tracé, waaronder de campus van Diepenbeek en het op- en afrittencomplex 33 in Maasmechelen. Ook de werken aan de eindhalte Terhills in Maasmechelen starten binnenkort.
In het komende jaar focust De Werkvennootschap op het studiewerk voor de doortochten door de stads- en gemeentecentra.
De trambus tussen Hasselt en Maasmechelen zal eind 2024 – begin 2025 rijden. Ook bij de twee andere HOV-lijnen Hasselt-Maastricht (1) en Hasselt-Noord-Limburg (3) vordert het studiewerk.