Genk

Genk is na Hasselt de stad in Limburg met het grootste aantal inwoners. Bovendien is Genk dankzij haar ligging langs de E314 en het Albertkanaal een van de belangrijkste industriële steden van Vlaanderen. De komst van een hoogwaardige openbaar vervoersverbinding kan het autogebruik in de stad terugdringen en op die manier de leefkwaliteit in de stad verhogen. Zo krijgt Genk de kans om een belangrijk knooppunt voor openbaar vervoer in Limburg te worden.

Het tracé in Genk

De trambus sluit via de Boudewijnlaan aan op de Westerring (N76) richting Genk. Via Bosdel volgt de trambus de Europalaan recht door het centrum van Genk tot aan het kruispunt met de E314. De trambus volgt dan de snelweg E314 tot aan Maasmechelen. Het totale tracé op Genks grondgebied is 12,5 km en telt 4 haltes.

Genk Bosdel-Noord

De halte Bosdel-Noord sluit aan op het bedrijventerrein Genk-Zuid, de woonwijken Termien en Langerlo en het natuurgebied De Maten. De halteomgeving sluit naadloos aan op het omliggende fietsnetwerk.

Genk Station

De halte aan het station zorgt voor een vlotte overstap op de trein, de bus, de (deel)fiets en andere verplaatsings-mogelijkheden. Aan de overkant van de Europalaan zijn onder meer het stadhuis, het marktplein en de bibliotheek op loopafstand bereikbaar.

 

Genk Shopping

Halte Shopping biedt een rechtstreekse connectie met de verschillende shoppingcentra en het oostelijk deel van het stadscentrum. Ook op deze locatie is het mogelijk om over te stappen op andere buslijnen.

Genk Molenvijverpark

Dankzij deze halte zijn verschillende plekken vlot bereikbaar: het Molenvijverpark,  de Zorgcampus ZOL in het Synapspark, de Welzijnscampus en Portavida.

Hoe wordt de omgeving van het traject veiliger, groener en aangenamer?

De aanleg van een nieuwe busbaan biedt op heel wat plaatsen kansen om de omgeving en infrastructuur te verbeteren. Zo zorgen we bijvoorbeeld voor:

  • meer groen
  • betere fiets- en voetgangersinfrastructuur
  • een vlotte verkeersdoorstroom

Bekijk hier hoe we samen met de aanleg van de trambusbaan ook de omgeving langs het tracé in Genk verbeteren.

1. Westerring / N76

De trambus rijdt op haar eigen rijstrook over de Kanaalbrug en de Westerring (N76) tot aan de Europalaan. Aan de kruispunten krijgt de trambus automatisch groen licht zodat ze vlot kan doorrijden. Aan de Melberg gebruiken we de bestaande pechstroken als rijbaan voor de trambus.

Halte Bosdel-Noord

  • De halte wordt ingericht als Hoppinpunt: de reiziger stapt er vlot over van de trambus op een ander vervoersmiddel zoals een (deel)fiets.
  • Reizigers wachten dankzij ruime luifels aangenaam en beschut op de trambus. 
  • We voorzien rondom de halte vernieuwde fietsinfrastructuur: omwonenden en werknemers verplaatsen zich zo veiliger en comfortabeler met de fiets.

2. Een groene Europalaan in het centrum

Het centrum van Genk ondergaat in de toekomst een metamorfose. Er wordt niet enkel een aparte (tram)busbaan voorzien, ook de stationsomgeving en de Europalaan worden heraangelegd. Het trambusproject vormt voor de stad Genk de aanleiding om de Europalaan sterk te vergroenen en meer ruimte te maken voor voetgangers, fietsers, horeca, markten en evenementen.

Halte Genk Station

  • Het stationsplein wordt met een gloednieuw Hoppinpunt het belangrijkste mobiliteitsknooppunt voor de hele regio Limburg-Oost.
  • Reizigers schakelen hier vlot over op nieuwe deelauto’s en elektrische deelfietsen.

Halte Shopping

  • Dankzij deze halte worden Genk Shopping 1, 2 en 3 vlot bereikbaar met de trambus.

  • Van hieruit kan je ook overstappen op de andere buslijnen.

3. Een groene boulevard aan het Molenvijverpark

Het deel van de Europalaan aan het Molenvijverpark wordt aangelegd als groene boulevard met een aparte trambusbaan. Er komen veilige doorsteken vanuit het park over de Europalaan richting de Welzijnscampus en Portavida.

Halte Molenvijverpark

  • De nieuwe halte komt op de locatie van huidige halte Heempark.
  • Het wordt een lokaal knooppunt om vlot het ZOL-ziekenhuis in het Synapspark te bereiken:
    – Je stapt er van de trambus over op de reguliere bus die naar het ZOL gaat.
    – Je parkeert er je fiets in de ruime fietsenstalling of je neemt de nieuwe fietsverbinding naar het Synapspark.
  • Reizigers wachter er droog en beschut onder de houten luifel.
  • Vanuit het Molenvijverpark en de Neerzijstraat bereik je vlot de halte via veilige oversteken en vernieuwde fiets- en voetpaden.

4. Herinrichting rotonde Europalaan – Oosterring

De aansluiting vanaf de Europalaan op de Oosterring zal anders worden ingericht, met een aparte baan voor (tram)bussen. Zo komt er een ongelijkvloerse kruising om de doorstroom op de Oosterring te bevorderen. Tegelijk krijgt de omgeving een betere connectie tussen het Molenvijverpark en Kattevennen. Momenteel loopt de studie nog voor de concrete herinrichting.

5. Europalaan Genk-Oost (uitgevoerd)

Tussen de rotonde met de Oosterring en het op- en afrittencomplex op de E314 ‘Genk-Oost’ werd in beide richtingen een vrije busbaan aangelegd over een afstand van zo’n 2 kilometer. Zo sluit de trambus probleemloos aan op de E314.