Hasselt Station

Vanaf maandag 3 maart 2025 starten de werken voor de aanleg van de beginhalte van de trambus aan het station van Hasselt. Naast HOV lijn-2 (Hasselt-Maasmechelen), zullen vanaf het station ook HOV lijn-1 (Hasselt-Maastricht) en HOV lijn-3 (Hasselt-Pelt of Noord-Zuid Limburg) vertrekken. De trambus zal aan de eigen haltes vlakbij het station van Hasselt ook kunnen opladen. Meer info over het trambustracé in Hasselt.

Status

Binnenkort

Werfperiode

maart 2025 – september 2025

Plaats

Hasselt stationsomgeving

Huidige fase

fase 1

Wat en waarom

Wat verandert er concreet?

  • We bouwen een middenspanningscabine in de Grote Breemstraat die stroom zal leveren om de elektrische trambussen op te laden.
  • We asfalteren de aparte busbaan in de Grote Breemstraat vanaf de Koningin Astridlaan tot en met de Tramstraat.
  • We bouwen nieuwe halte-infrastructuur voor trambussen aan het Monseigneur Broekxplein / Tramstraat. De trambushalte wordt uitgerust met schuilhuisjes en de nodige laadinfrastructuur waar de elektrische voertuigen kunnen opladen.
  • We passen de aansluiting tussen het Monseigneur Broekxplein, de Tramstraat en de busbaan aan.
  • We vernieuwen de asfaltverharding op het Monseigneur Broekxplein rondom de bestaande busperrons.
  • We voorzien een wandelpad in kleiklinkerverharding vanaf het stationsgebouw, langs De Lijnwinkel, naar de nieuwe trambushalte en verbinden deze met de Koningin Astridlaan. We leggen ook nieuwe voetpaden rondom het stationsplein aan.
  • De kiss & ride zone krijgt een nieuwe plek in de Frans Massystraat.

Wat willen we bereiken?

  • We breiden het multimodale knooppunt uit met een trambushalte waar reizigers beschut kunnen wachten op de trambus en vlot in- en uitstappen op het voertuig.
  • De trambus zal kunnen opladen aan de halte.
  • We nemen de voorziene busbanen aan het station in gebruik.

Timing en fasering

 

Fase 0 – Van 24 tot 28 februari 2025

  • Aanleg verharding achter Fietspunt om fietsenstalling op te schuiven
  • Voorbereidende werken op busplein aan kant Gerechtsgebouw

Fase 1 – Van 3 maart tot juli 2025

  • Nieuwe bushalte en middenspanningscabine
  • Busbaan Grote Breemstraat

 Fase 2 – Van midden mei tot midden juni 2025

  •  Aansluiting Monseigneur Broekxplein x Tramstraat x busbaan 

Fase 3 – Van eind juni tot begin juli 2025

  • Asfaltering noordzijde Monseigneur Broekxplein
  • We voeren deze werken uit in een periode met minder busverkeer (schoolvakantie)

 Fase 4 – In de tweede helft van augustus 2025

  • Asfaltering zuidzijde Monseigneur Broekxplein
  • We voeren deze werken uit in een periode met minder busverkeer (schoolvakantie)

Impact en hinder

 

Fase 1:

  • Het busverkeer ondervindt weinig tot geen hinder door de werken.
  • Met de wagen is de stationsomgeving (Monseigneur Broekxplein / Tramstraat) niet bereikbaar. De verbinding onder het tunneltje naar de Grote Breemstraat is afgesloten.
  • De kiss & ride-zone verhuist permanent naar de Frans Massystraat. Je kan de verplaatste kiss & ride plekken bereiken via de Frans Massystraat of de Bampslaan.
      • Verkeer uit de Bampslaan – Stationsplein moet verplicht rechtsaf naar de Frans Massystraat, met uitgezonderd voor bussen en taxi’s.
      • Wie de Frans Massystraat inrijdt vanaf de Koningin Astridlaan, maakt een U-bocht door de taxizone om terug via de Frans Massystraat weg te rijden.
      • Je kan ook 15min gratis parkeren in Parking Station (P1) onder het Gerechtsgebouw. Rij hiervoor via de Kuringersteenweg de Grote Breemstraat in. 

  • De Cambio-parkeerplekken voor de gebouwen van het ACV en de Volksmacht op het Monseigneur Broekxplein verhuizen tijdelijk naar de H. Hartwijk (Heilig-Harplein en Breestraat). Ook in Parking Station onder het Gerechtsgebouw vind je Cambio deelwagens. Meer info vind je in de Cambio-app. 
  • We voorzien een voetgangersdoorsteek langs de werfzone en de parking van het ACV naar de verplaatste fietsenstalling en naar de Koningin Astridlaan en Grote Breemstraat.
  • In de Grote Breemstraat geldt een parkeerverbod aan de werfzone van de middenspanningscabine. Voor de veiligheid wordt het voetpad aan de kant van de werken (zijde Vredegerecht) onderbroken waardoor voetgangers moeten oversteken.

Fase 2, 3 en 4: 

  • Meer info over de hinder in deze fases volgt binnenkort.

Contacteer ons bij vragen

 

Wil je meer weten over de geplande werken of heb je vragen over de hinder en impact? Neem dan contact op via het e-mailadres info@hovhasseltmaasmechelen.be, of via het contactformulier op de contactpagina.